'Voor jou' van Jojo Moyes - recensie door Jana Van Der Fraenen

Jojo Moyes (Pauline Sara Jo Moyes) werd geboren in 1969 in Londen. Ze is getrouwd en heeft drie kinderen. Ze woont nu samen met haar gezin in Essex. Jojo Moyes is behalve schrijfster ook journaliste. Haar eerste boek, Paradijs op aarde, verscheen in 2002. Andere boeken van haar zijn o.a. De laatste liefdesbrief, Vier plus één, Dans met mij, Portret van een vrouw, Een week in Parijs.
Moyes won twee keer de ‘Romantic Novel of the Year Award.’ In 2004 was dat voor Verboden vruchten en in 2011 voor De laatste liefdesbrief. Haar boeken zijn in elf landen vertaald. Haar roman Voor jou was een wereldwijde bestseller en verkocht meer dan drie miljoen exemplaren.

Ik lag stil te luisteren naar zijn ademhaling, die trager en dieper werd, naar het geluid van de regen daarachter, en ik voelde zijn warme vingers verstrengeld met de mijne. Ik wilde niet meer naar huis. Ik ga hier nooit meer weg, dacht ik. Hier waren Will en ik veilig, opgesloten in ons kleine paradijs. Telkens als ik er aan dacht dat we weer terug moesten naar Engeland werd mijn maag gegrepen door een grote klauw van angst, die me steeds steviger in zijn greep kreeg.
Het komt goed. Ik probeerde Nathans woorden bij mezelf te herhalen. Het komt goed.

Will, ooit een man van de actie, is nu door een auto-ongeluk vanaf zijn nek tot over zijn hele lichaam verlamd, en is verplicht om in een rolstoel te zitten. Hij haat de blikken van de mensen, ergert zich aan de bezorgdheden van zijn ouders en mist zijn oude leven waarin hij zelf beslissingen kon nemen. Door dit alles samen ziet Will maar één uitweg: euthanasie plegen in Dignitas in Zwitserland.
Dan ontmoet hij Louisa Clark, zijn verzorgster en gezelschapsdame. Haar vrolijkheid geeft hem na al die tijd weer vreugde. Op zijn beurt is hij Louisa’s inspiratiebron om haar grenzen te verleggen. De twee worden verliefd. Maar dan ontdekt ze zijn zelfmoordplannen. Louisa Clark heeft zes maanden de tijd om Will te overtuigen dat haar liefde belangrijk genoeg is om voor te willen blijven leven en dat, ondanks zijn beperking, er nog veel mooie momenten te wachten staan.
Voor jou is het meest emotionele boek dat ik tot nu toe heb gelezen. Ik heb op het einde echt geweend. Hoewel het verhaal een diepzinnig thema heeft, leest het heel erg vlot. De personages zijn heel geloofwaardig en herkenbaar. Vooral Will’s ergernissen rond zijn handicap en de reacties van de mensen, herkende ik heel goed.
De verschillende meningen, die er ook in het echte leven zijn, rond de vraag ‘mag je beslissen over je eigen dood?’ komen in dit boek uitgebreid aan bod. Zo heeft ieder personage er wel zijn eigen ideeën over. Je hebt Will’s moeder die hopeloos moet toekijken hoe haar zoon zich van zijn leven wil beroven; Louisa, die zoveel van Will houdt, dat ze hem niet wil laten gaan. En dan heb je nog de mensen die hem egoïstisch noemen of die vinden dat dit gelijk staat aan moord.
Voor jou heeft een heel interessant vertelperspectief. Zo is het verhaal niet geschreven om lezers te vertellen hoe vreselijk en fout euthanasie is. Het vertelt de lezers juist waarom sommige mensen dit wel overwegen. Het geeft je een heel andere kijk op het onderwerp.
Voor jou is een prachtig, emotioneel verhaal dat je recht in het hart raakt.

Uitgeverij De Fontein
Jaar uitgave: 2013